Sprzęt do siłowni - rodzaje i zastosowanie

Jako, że na siłownię chodzimy w konkretnym celu, należy dobrze dopasować do swoich potrzeb i możliwości rodzaj dostępnych tam urządzeń oraz ćwiczeń. Dopiero wówczas można liczyć na satysfakcjonujące efekty. W związku z tym warto wiedzieć, do czego służy dana maszyna, jak ją obsługiwać i jakie partie mięśniowe można na niej ćwiczyć.

Sprzęt do siłowni– rodzaje i zastosowanie
Na siłowni wyróżnia się trzy główne grupy wśród dostępnych sprzętów, a mianowicie maszyny aerobowe, przyrządy siłowe i akcesoria w strefie wolnych ciężarów. Innego sprzętu będziemy potrzebować w celu pozbycia się zbędnych kilogramów, niż do zwiększenia masy mięśniowej, siły czy wytrzymałości.

Sprzęt do ćwiczeń pomagający spalić tkankę tłuszczową
Do sprzętów aerobowych zalicza się bieżnię, rowerek stacjonarny, stepper, ergometr wioślarski i orbitrek używany. Najprostsza w obsłudze jest bieżnia, dzięki której można poprawić wydolność organizmu. Można na niej zarówno chodzić, jak i biegać. Ćwiczenia te przyczyniają się do wzmocnienia nóg, brzucha i pośladków. Z kolei rowerek stacjonarny oprócz spalenia tkanki tłuszczowej, umożliwia także rozbudowanie mięśni nóg i pośladków. Ćwiczenia na stepperze przypominają wchodzenie po schodach, a więc w przeciągu kilkunastu minut może z nas wycisnąć sporo potu. Orbitrek przypomina zaś jeżdżenie na nartach biegowych czy nordic walking. Podczas tego ćwiczenia pracują jednocześnie mięśnie rąk i nóg, a więc możliwe jest wzmocnienie większości partii mięśni w ciele. Ćwiczenie na wioślarzu przypomina pływanie łodzią, co jest świetnym sposobem na spalenie kalorii oraz wzmocnienie mięśni nóg, pleców i ramion.

Sprzęt pozwalający zwiększyć masę mięśniową
Jeśli zależy nam na wzroście masy mięśniowej, to na siłowni warto korzystać z ławki do brzuszków, stacjonarnej poręczy, motylka, wyciągów, maszyn na mięśnie czworogłowe i dwugłowe ud, maszyny na barki, suwnicy na nogi, rzymskiego krzesła oraz maszyny na mięśnie grzbietu. Nie należy też zapominać o maszynie do wyciskania na leżąco, na odwodziciele i przywodziciele ud.

Na ławce do brzuszków można wykonywać skłony i skręty tułowia, co wzmacnia mięśnie brzucha, podobnie jak podnoszenie nóg na stacjonarnej poręczy. Pod nazwą motylka kryje się maszyna do ćwiczeń pleców i klatki piersiowej na siedząco. Dzięki treningowi na suwnicy wzmacnia się mięśnie łydek, ud i pośladków. Wyciągi zaś są stalowymi linami, które przytwierdzone są do drążków. Przyciągając je do siebie, ćwiczymy mięśnie pleców, ramion i barków. Rzymskie krzesło z kolei przypomina ławkę do robienia brzuszków, na której można ćwiczyć mięśnie pleców.